zondag 25 september 2011

24 september Port Ouvert

Vrijdagavond 23 september hebben we goed besteed met het bespreken van onze verwachtingen en vragen m.b.t. de school. Ook hebben we nog eens goed onze competenties m.b.t. de Franse taal tegen het licht gehouden. Mascha spreekt een aardige mond vol Frans en ook Sanny kan wel wat bij elkaar breien. Samen met onze collega's Engels (Daniëlle en Eduard) moeten we de taalbarrière kunnen overwinnen. Na een stevig English Breakfast in Coquelles zijn we op weg gegaan.

Schooltuin bij de entrée
Bij aankomst raakten we meteen onder de indruk van de prachtige, enorme tuin die rondom de schoolgebouwen ligt. Op allerlei plekken in de tuin was er voor de bezoekers gelegenheid om agrarische producten aan te schaffen van bedrijfjes uit de regio.


Overal in de schooltuin staan een soort "carports" waaronder door leerlingen
gewerkt kan worden en waar nu allerlei planten te koop aangeboden worden.
Verschillende soorten planten, voor binnen en buiten, gereedschappen, vruchtensappen, enzovoort. Dit is natuurlijk wel een prima idee om de regio aan de school te binden.


Mooie gereedschappen voor de liefhebber.

Een echte hond tussen ouderwetse anjers.
Na volop genoten te hebben van een klein gedeelte van de schooltuin zagen we een grote tafel waarop wel meer dan honderd appelrassen (met naam) stonden. Een lust voor het oog en natuurlijk ook weer super interessant.

Assortiment appels.
Vervolgens kwamen we in de afdeling aquaculture terecht. Daar leren de leerlingen vissen te kweken. Er waren grote bassins met allerlei soorten vissen van goudvissen tot koykarpers. De bezoekers konden hun favoriete vis uitkiezen aanschaffen bij de leerlingen van de school. Een mooie mogelijkheid om hun verkooptechnieken in praktijk te brengen.

Leerlingen vangen de juiste vis voor een klant/bezoeker.
Als snel had ik kennis gemaakt met enkele docenten die in deze afdeling aanwezig waren en werd ik door één van de docenten meegesleept naar het directiegebouw.
In gesprek met de docent aquaculture.
Hier werd ik voorgesteld aan Mme Isablle Scoliège en Mme Anne Dedgjoni. Nadat we ruim een kwartier beleefdheden en gegevens uitgewisseld hadden kwam het gesprek op internationalisering en uitwisseling. De dames raakten zeer enthousiast en begonnen meteen plannen te maken. De directeur M David Vandewalle werd erbij gehaald en ook deze man raakte zeer geïnteresseerd. Op zo'n groot enthousiasme had ik niet durven rekenen. We hebben meteen een aantal afspraken kunnen maken en dat kan al op korte termijn geëffectueerd gaan worden. Gedurende het lange gesprek kwamen er regelmatig enkele van mijn collega's het stafgebouw binnenlopen en had ik meteen mooi de gelegenheid om hun ook voor te stellen.

Gesprek met de staf van Lycee de Coulogne.
Tijdens lunch in de schooltuin met de inmiddels welbekende stokbroodjes hebben we onze ervaringen met elkaar uitgewisseld. Sanni had prachtige mozaïken gezien. Daniëlle had al met leerlingen Engels gesproken. Noud en Ton hadden een kleine miljoen leuke ideeën opgedaan voor onze schooltuin. Deze en gene had met docenten gesproken en ga zo maar door. Dus na de lunch op pad om nog zoveel mogelijk te kunnen zien. Bijvoorbeeld de aquaria, de kassen waar leerlingen bezig waren met het nieuwe vak van Jan van Dorst, de Engelse tuin, de "stilte"-tuin, enzovoort.
Leerlingen aan het werk. De producten kunnen door de bezoekers gekocht worden.
Ook groenten uit de schooltuin worden te koop aangeboden.
Een bezoek aan de animalerie/jardinerie was ook heel bijzonder. Het is een grote "winkel" waar de leerlingen hun vakbekwaamheid kunnen leren voor dierenwinkel, tuincentrum en bloemenwinkel. Het is volledig ingericht met echte verkoopplaatsen. Dit is wel echt WPS.

WPS in de Animalerie en Jardinerie.

Ondanks dat we ondertussen vermoeid waren, was er nog veel honger naar meer kennis. Bijvoorbeeld de theorielokalen, de gymzaal waren op deze dag niet toegankelijk. Om maar even wat te noemen:
  • Hoe ziet de aula en het internaat voor de leerlingen eruit?
  • Wat is het verschil tussen externe leerlingen en demi-pension?
  • Hoe is de verdeling van het aantal leerlingen over de verschillende vakrichtingen?
  •  Krijgen de leerlingen sectoraal les of moeten we meer denken aan Landbouwbreed?
  • Welke acties ondernemen ze om leerlingen naar te school te trekken (PR)?
  • Wat is het toekomstperspectief voor de leerlingen?
  • Allemaal vragen die ik bij een volgend bezoek/gesprek ga stellen zodat we tot een plezierige, succesvolle, duurzame uitwisseling kunnen gaan komen.
De collega's hebben weer van alles genoteerd in hun persoonlijk "goede ideeënboekje" en ook zij zullen volgende week nog wel van alles te vragen hebben. Kortom: we gaan een nieuwe, spannende en uitdagende fase in!

Geen opmerkingen: